Dzień godności osób z niepełnosprawnością intelektualną

„RÓŻNORODNOŚĆ JEST NORMĄ, NIE WYJĄTKIEM”

 

Człowiek jest istotą społeczną, posiada zatem zdolność przystosowania się do życia w środowisku społecznym. Wśród nas żyją osoby, które określa się mianem „upośledzeni umysłowo” lub „ niepełnosprawni intelektualnie”. Bardzo często narażone są na izolację, a otoczenie oczekuje od nich zachowań odbiegających od normy.

CZYM JEST NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA?

Niepełnosprawność intelektualna to termin stosowany w nazewnictwie pozamedycznym (dydaktyka, pedagogika, psychologia, rewalidacja) jako mniej pejoratywny odpowiednik funkcjonującego w medycynie i rehabilitacji określenia: upośledzenie umysłowe. Niepełnosprawność intelektualna to zaburzenie złożone, o niejednorodnych objawach i zróżnicowanym stopniu nasilenia oraz trudnej do przewidzenia dynamice. Obejmuje nie tylko sferę poznawczego funkcjonowania człowieka, ale wywiera wpływ na całą jego osobowość i determinuje sposób jego funkcjonowania w społeczeństwie.

W zależności od tego, jak znaczne jest obniżenie sprawności umysłowej człowieka w stosunku do normy wiekowej (100 w skali Wechslera), rozróżnia się niepełnosprawność intelektualną: w stopniu lekkim,  umiarkowanym, znacznym i głębokim.

PRZYCZYNY  NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI  INTELEKTUALNEJ

Niepełnosprawność intelektualna to zaburzenie o skomplikowanej etiologii, które może być wywołane przez szereg rozmaitych przyczyn.

Najczęściej są nimi:

  • choroby o podłożu genetycznym (związane z nieprawidłową budową lub uszkodzeniem genów): zespół Downa, zespół Turnera, zespół Klinefeltera, zespół Retta, zespół kruchego chromosomu X;
  • choroby neurologiczne: epilepsja, mózgowe porażenie dziecięce;
  • choroby metaboliczne: fenyloketonuria, galaktozemia;
  • uszkodzenia kory mózgowej w okresie prenatalnym spowodowane działaniem toksyn, leków, środków odurzających, wirusów (odra, różyczka, świnka, ospa wietrzna, półpasiec, opryszczka, kiła), promieniowaniem radioaktywnym, niedotlenieniem (wskutek niewydolności łożyska), konfliktem serologicznym;
  • uszkodzenia kory mózgowej w okresie okołoporodowym wywołane niedotlenieniem, urazami mechanicznymi, wirusami (opryszczka), infekcjami układu nerwowego (zapalenie opon mózgowych, zapalenie mózgu);
  • uszkodzenia kory mózgowej w okresie wczesnodziecięcym powstałe wskutek urazów mechanicznych, chorób mózgu, zaburzeń metabolizmu;
  • czynniki środowiskowe: niekorzystne warunki psychospołeczne, zaniedbanie, brak odpowiedniej stymulacji rozwojowej.

TERAPIA  NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI  INTELEKTUALNEJ

Niepełnosprawność intelektualna jest zaburzeniem nieodwracalnym, co oznacza, że nie można jej wyleczyć i będzie towarzyszyć osobie przez całe życie. Jenak podjęta szybko, intensywna, wieloaspektowa, dostosowana do stopnia niepełnosprawności terapia, pozwala pozytywnie wpływać na rozwój niektórych funkcji intelektualnych i wzmocnić je, co w efekcie może zwiększyć poziom samodzielności jednostki.

Powinny się na nią składać:

  • rehabilitacja (usprawnianie funkcji motorycznych);
  • farmakoterapia (leczenie współistniejących schorzeń somatycznych i zaburzeń psychicznych);
  • terapia logopedyczna (wspieranie rozwoju mowy i umiejętności komunikacyjnych);
  • trening poznawczy (stymulacja rozwoju funkcji percepcyjnych mózgu, koncentracji, zapamiętywania);
  • trening zdolności psychospołecznych (w tym także modyfikacja i wygaszanie zachowań niepożądanych);
  • psychoedukacja i zapewnienie wsparcia społecznego rodzinie osoby upośledzonej.

10 RZECZY, KTÓRE WARTO WIEDZIEĆ O NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI INTELEKTUALNEJ:

  1. Niepełnosprawność intelektualna to STAN, a NIE CHOROBA.
  2. Tak, jak wszyscy ludzie, osoby z niepełnosprawnością intelektualną różnią się od siebie pod względem wyglądu.
  3. Tak, jak wszyscy ludzie, osoby z niepełnosprawnością intelektualną różnią się od siebie pod względem możliwości umysłowych i IQ.
  4. Tak, jak wszyscy ludzie, osoby z niepełnosprawnością intelektualną różnią się od siebie pod względem emocjonalnym.
  5. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną mają takie same potrzeby, jak wszyscy ludzie.
  6. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną mają takie same prawa, jak wszyscy ludzie.
  7. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną uczą się i pracują.
  8. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną również odnoszą sukcesy.
  9. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną tworzą szczęśliwe rodziny.

JAK WSPIERAĆ OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ?

 

Osoby z niepełnosprawnością intelektualną spotykają się w codziennym życiu z różnymi trudnościami i problemami (Kutek-Sładek, 2015). By móc prowadzić jak najbardziej samodzielną egzystencję, powinni podejmować wszelkie działania, aby to osiągnąć. Uczęszczając do szkoły mogą liczyć na wsparcie wychowawców i nauczycieli. Po osiągnięciu pełnoletności tego rodzaju wsparcia mogą szukać w wielu instytucjach, czy korzystać z usług, które zmierzają do pomocy w nabywaniu umiejętności w zakresie samoobsługi i samodzielności.

Ponieważ jak każdy inny człowiek, tak również osoby ze wszystkimi stopniami niepełnosprawności intelektualnej maja prawo do zaspokojenia wszelkich potrzeb związanych z funkcjonowaniem w szeroko pojętym środowisku społecznym. Należą do nich:

 

Potrzeba doznawania opieki
Każdy człowiek ma prawo do życia i rozwoju psychoruchowego nawet, jeżeli rodzi się z niepełnosprawnością. Opiekunowie tychże dzieci zobowiązani są do takiej opieki i działalności dydaktyczno-wychowawczej, aby przynosiła dobre owoce dla całego otoczenia osoby z niepełnosprawnością. Wiąże się to z nawiązaniem pozytywnego kontaktu emocjonalnego - zapewnienie poczucia bezpieczeństwa. Pomoc osobie z niepełnosprawnością intelektualną winna opierać się na zasadzie jak najpełniejszego przygotowania jej do funkcjonowania w szeroko pojętym otoczeniu, jednak winna mieć, w miarę możliwości podopiecznego, charakter rozumnej pomocy - nie wyręczania w podstawowych czynnościach. Osoby te muszą czuć swą odrębność i nauczyć się z nią funkcjonować. 

 

Potrzeba  kontaktu i wzajemnego porozumienia się zarówno bezsłownego jak i słownego

Osoby z niepełnosprawnością umysłową kształtują obraz świata i samych siebie w oparciu o to, jak są przez niego odbierane. Informacje jakie docierają do nich wywołać mogą różne reakcje - zarówno pozytywne jak i negatywne. U osób z niepełnosprawnością umysłową dużym utrudnieniem w kontaktach ze światem jest często niedorozwój mowy. Dlatego ważna jest aktywność ze strony odbiorców oraz uwrażliwienie na rozmówców.

 

Potrzeba bycia zauważonym

Potrzeby osób z niepełnosprawnością intelektualną związane są także z rozwojem osobowości społecznej. Potrzeba ta wyraża się we wszystkich sferach życia codziennego. Osoba ta także chce decydować o sposobie ubierania się czy ogólnej możliwości wyboru estetyki własnego wyglądu. Rodzice są dla niej autorytetem, więc mają obowiązek tak kierować jej wychowaniem, aby czuła się dobrze w środowisku społecznym.

 

Potrzeba  kontaktu z rówieśnikami

Dziecko oprócz rodziców ma jeszcze swoich kolegów - rówieśników, jest to warunkiem rozwoju społecznego. Są oni często większym autorytetem niż rodzice, dlatego należy zwrócić uwagę na prawidłowe relacje między nimi. Dziecko z niepełnosprawnością szybciej przyswaja sobie formy aktywności poprzez konfrontację z rówieśnikiem. Jest to ogólnie mówiąc bardzo stymulujący proces uspołeczniania. Dużym atrybutem jest pragnienie miłości, dlatego wszyscy powinni na nie pozytywnie odpowiedzieć, ponieważ jest to jedna wielka lekcja miłości, otwartości, cierpliwości, tolerancji i akceptacji.

 

Potrzeby doznawania poczucia własnej wartości i pełnienia określonej roli społecznej

Nie można postrzegać osoby z niepełnosprawnością intelektualną tylko w perspektywie jej ograniczeń i ułomności, ponieważ może doprowadzić to do traktowania jej jako „gorszego gatunku” i spychania na „boczne tory” życia społecznego. Koło zamyka się kiedy osoba z niepełnosprawnością wiąże sytuacje społeczne ze stanem swojej odmienności umysłowej; zaburza to wtedy jej rozwój psychospołeczny - odczuwa pewną niższość, a nawet czasami odrzucenie. Możliwości adaptacyjne takiej osoby znacznie maleją. Obciąża to bowiem ich sferę osobowościową, wpływa hamująco na kreatywność i radość życia.

 

PRZYKŁADOWE  PRACE DLA OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ:

  1. ktoś świetnie naprawia rowery czy radia,
  2. inna Osoba ma talent plastyczny,
  3. ktoś doskonale radzi sobie jako grafik komputerowy,
  4. jeśli Ktoś potrafi czytać, liczyć i ma dobrą orientację w przestrzeni, mógłby być listonoszem
  5. jeśli Ktoś potrafi czytać, liczyć i ma dobrą orientację w przestrzeni, mógłby być asystentem Osoby ze znaczną niepełnosprawnością ruchową...
  6. większość Osób mogłaby pracować w takich zawodach, jak:
  • pomocnik piekarza,
  • pomocnik murarza,
  • pomocnik magazyniera,
  • pomocnik stolarza, itp.

 

źródła:

https://pedagogika-specjalna.edu.pl/oligofrenopedagogika/niepelnosprawnosc-intelektualna/

https://www.przedszkola.edu.pl/potrzeby-osob-uposledzonych-umyslowo-zwiazane-z-rozwojem-osobowosci-spolecznej.html

http://marfan.pl/zawody-dla-niepełnosprawnego