Galaktyka Wrażliwości
Wyobraźmy sobie, że każda bydgoska szkoła staje się jedyną w swoim rodzaju planetą w Galaktyce Wrażliwości. W tej przestrzeni każda szkoła, każda klasa i każda osoba wnosi coś od siebie – kawałek tkaniny, dźwięk, obraz, myśl – fragment, który dopiero w połączeniu z innymi nabiera pełnego znaczenia.
To wspólne tworzenie jest metaforą relacji: różnych faktur, głosów i rytmów, które – połączone z troską i zaufaniem – tworzą nową, piękną całość.
Zapraszamy do wspólnej podróży!
Cele projektu:
- rozwijanie empatii, wrażliwości i współpracy,
- tworzenie wspólnego dzieła sztuki opartego na różnorodności,
- doświadczenie wspólnoty poprzez twórczość i sztukę,
- współuczestnictwo w wielkim finale scenicznym.
1. Satelitarny Tezaurus
Każda szkoła tworzy zestaw 3–5 nowych „słów wrażliwości” – pojęć, które nie istnieją, ale oddają ważne emocje, odcienie empatii, delikatności czy uważności (np. ciszość, sercogląd, oddechowy spokój).
Do każdego słowa uczniowie dopisują krótką definicję i (fakultatywnie) wykonują prosty znak graficzny (symbol, piktogram lub małą ilustrację).
Efektem pracy są 3 cyfrowe slajdypowerpoint. Prace wysyłamy do 15 III.
Cel: stworzenie wspólnego języka Galaktyki Wrażliwości, zrozumiałego dla wszystkich planet–szkół.
2. Kosmiczna Symfonia
Szkoła tworzy krótki dźwięk (20 sekund): melodię, rytm, szmer, śpiew, bicie serca, odgłos natury – coś, co wyraża emocję danej „planety”.
Dźwięk można nagrać telefonem lub zagrać na prostych instrumentach.
Nagrania zostaną zmontowane przez organizatora w jedno wspólne słuchowisko: „Symfonię Empatii”. Prace wysyłamy do 15 III.
Cel: stworzenie wspólnej, wielogłosowej muzyki emocji.
3. Gwiezdna Mozaika
Każda szkoła przygotowuje kwadratowy fragment tkaniny (ok. 40x40 cm) z własnym symbolem wrażliwości – może to być znak, kolor, godło, rysunek, haft, nadruk lub naszywka.
Fragmenty zostaną połączone w jedno wielkie płótno: „Flagę Galaktyki”. Prace wysyłamy do 15 III.
Cel: wizualne doświadczenie jedności w różnorodności – każdy fragment jest inny, ale razem tworzą pełnię.
4. Deszcz Meteorytów
Każda szkoła przygotowuje 10pasków (30-60 cm x 5 cm)z papieru, folii lub tkaniny, na których umieszcza symbole lub kolory emocji.
Paski zostaną zawieszone na żyłkach i połączone w jedną dużą instalację przypominającą „deszcz spadających idei”. Prace wysyłamy do 15 III.
Cel: wspólna manifestacja różnorodnych myśli, emocji i wartości.
5. Taniec Pierścieni Saturna
Uczniowie tworzą ozdobione pierścienie (obręcze, hula-hop, koła z wikliny lub drutu) przy pomocy wstążek, taśm, bibuły, tkanin, światełek.
Podczas finału reprezentacje tancerzy poruszają się z pierścieniami w rytmie muzyki, tworząc choreografię lub układ symbolizujący przepływ energii i współdziałanie (2 minuty).
Cel: wprowadzenie ruchu, koloru i lekkości – energia różnorodności w ruchu.
6. Księżyce Wspólnoty
Każda szkoła wykonuje świecący lampion / kulę z papieru, folii lub tworzywa (średnica 30-60 cm), symbolizującą wybraną wartość (np. zaufanie, szacunek, przyjaźń, cisza).
Każdy księżyc ma inny kolor i kształt.
W czasie finału delegacje szkół będą je kolejno zapalać, tworząc wspólne „niebo wartości”.
Cel: symboliczne rozświetlenie sceny przez współdziałanie i światło dobra.
7. Laboratorium Astronauty
Szkoła tworzy jedno „urządzenie” lub „naczynie” (najdłuższa krawędź 30-60 cm), które chroni przed negatywnymi emocjami: np. pojemnik neutralizujący hejt, filtr dla krzyku, kapsułę ciszy.
Forma jest dowolna – może to być słoik, skrzynka, pudełko lub mini–instalacja świetlna.
W środku można umieścić coś symbolicznego: liść, oddech, napis, kamyk.
Cel: refleksja nad mocą słów i potrzebą ochrony delikatności
8. Galaktyczny Ogród
Szkoły przygotowują „rośliny” z papieru, tkaniny, metalu, tworzyw lub materiałów z recyklingu (najdłuższa krawędź 30-60cm).
Każda roślina symbolizuje unikalną cechę danej szkoły/planety (np. odwaga, cierpliwość, współczucie).
Rośliny zostaną wspólnie ustawione w finale wokół sceny, tworząc kosmiczny ogród, który będzie tłem dla dalszych punktów programu.
Cel: pokazanie współistnienia odmiennych form życia i piękna w różnorodności
9. Przegląd Istot Empatycznych
Zadaniem szkoły jest wymyślenie i zaprojektowanie „istoty empatycznej” – bohatera z innej planety, który ma niezwykłe zdolności odczuwania (np. widzi emocje, słyszy ciszę, rozumie zapachy).
Uczniowie wykonują jej wizerunek: maskę, figurkę lub lalkę oraz krótki opis (imię, planeta, zdolność, przesłanie) (najdłuższa krawędź 30-60 cm)
Cel: pokazanie, że każdy człowiek ma inne sposoby odbierania świata – i wszystkie są potrzebne.
10. Sfery Różnorodności
Każda szkoła tworzy kulę lub sferę (np. z papieru, plastiku, szkła), która w środku kryje coś ważnego – cytat, kolor, zapach, drobiazg, który reprezentuje ich wrażliwość (średnica 30-60 cm).
Podczas finału przedstawiciele szkół wspólnie otwierają swoje sfery, ujawniając ich wnętrze.
To symboliczny gest „otwarcia serca” i współdzielenia swojej unikalnej energii.
Cel: finałowy akt empatii i wspólnego ujawnienia dobra.
12.06.2026r. IV FESTIWA INTEGRACYJNY "ŁĄCZY NAS RÓŻNORODNOŚĆ", gdzie motywem przewodnim będzie "Podróż do Gwiazd".