NA AUTYZM SIĘ NIE CHORUJE, AUTYZM SIĘ MA.

I. Co to jest autyzm/ spektrum autyzmu? 2 [m]

Autyzm, lub spektrum autyzmu, charakteryzuje się trudnościami w relacjach z ludźmi, komunikacji oraz powtarzalnymi i streotypowymi zachowaniami. Autyzm nie jest chorobą, ale zaburzeniem rozwoju to znaczy, że cała ścieżka rozwoju osoby autystycznej jest inna od standardowej. Mówiąc innymi słowami: autyzm oznacza, że mózg pracuje w niestandardowy sposób. Autyzm rozumiemy jako spektrum. Oznacza to, że autyzm jest trochę inny dla każdej osoby. Osoby z diagnozami ze spektrum autyzmu mają bardzo różne nasilenie zachowań i cech wynikających z autyzmu. Autyzm diagnozuje się u około 1 na 100 dzieci w Europie. Pierwsze objawy widoczne są zwykle przed 3 rokiem życia.

To zjawisko o bardzo szerokim zakresie i wielu odcieniach, stanowiące wachlarz zróżnicowanych cech, zachowań i objawów. Zdolności i potrzeby osób w spektrum autyzmu są różne i mogą ewoluować w czasie. Podczas gdy niektórzy mogą żyć samodzielnie, inni mogą wymagać wsparcia przez całe życie. Dlatego tak ważna jest potrzeba uwzględnienia złożoności, różnorodności i indywidualności osób w spektrum autyzmu.

 

II. Przykłady objawów autyzmu:

Objawy autyzmu w zakresie interakcji społecznych to m. in:

  • dziecko nie wskazuje palcem, żeby pokazać, że coś je interesuje
  • dziecko nie patrzy na przedmioty, które wskazuje rodzic
  • małe zainteresowane ludźmi lub brak świadomości ich obecności
  • trudności w inicjowaniu kontaktu, angażowaniu się w zabawy w grupie, zdobywaniu przyjaciół
  • brak wchodzenia w role i udawania w zabawie (tzw. zabawa „na niby”)
  • brak naśladowania
  • trudności w rozumieniu uczuć lub mówieniu o uczuciach
  • brak dzielenia się się osiągnięciami lub zainteresowaniami np. zabawkami, rysunkami

Objawy autyzmu w zakresie komunikacji to m. in:

  • opóźniony rozwój mowy
  • unikanie kontaktu wzrokowego
  • mimika twarzy jest niedostosowana do wypowiedzi
  • trudności z odczytywaniem mimiki twarzy, tonu głosu, gestów rozmówcy
  • nietypowyy ton głosu lub nietypowy rytm mowy np. wymawianie każdego zdania jak pytania
  • powtarzanie słów lub zdań tzw. echolalia np. w odpowiedzi na pytanie, powtarza je, zamiast udzielenia odpowiedzi
  • wypowiedzi mogą sprawiać wrażenie nieadekwatnych do sytuacji
  • trudność w komunikowaniu potrzeb lub pragnień
  • branie wypowiedzi zbyt dosłownie – nie rozumienie poczucia humoru, ironii, metafor

Objawy autyzmu w zakresie usztywnionych zachowań to m. in:

  • przywiązanie do rutyny np. dziecko nalega na chodzenie dokładnie tą samą drogą do szkoły lub jedzenie na tym samym talerzu
  • trudności z adaptacją do zmian w planie lub w środowisku np. przemeblowanie, zmiana godziny wyjścia do szkoły
  • nietypowe przywiązanie do zabawek lub obiektów tj. klucze, włączniki światła, nitki
  • zainteresowanie wąską dziedziną wiedzy np. rozkłady jazdy tramwaju, dinozaury, liczby, odkurzacze określonej marki
  • spędzanie dużej ilości czasu na układaniu zabawek w specyficzny sposób, obserwowaniu poruszających się przedmiotów (np. wentylator, pralka), koncentrowanie się na specyficznej części przedmiotu (np. kółko od auta)
  • wielokrotne powtarzanie ruchów tj. trzepotanie rękami na wysokości oczu, kręcenie się wokół własnej osi – tzw. stereotypie ruchowe lub autostymulacje

Osoby w spektrum autyzmu mogą odczuwać zwykłe bodźce jako mało intensywne (nie czuje uścisku dłoni) albo zbyt intensywne (uścisk dłoni czuje tak silnie jak poparzenie). Problemy z nadwrażliwymi zmysłami albo zbyt małym odczuwaniem przez zmysły mogą być bardzo dotkliwe. Część dorosłych osób z autyzmem mówi np. o tym, że kiedy patrzą drugiej osobie w oczy, to jest to dla nich przykre doświadczenie dyskomfortu lub nawet bólu. Niektórzy przebywając w tłocznym pomieszczeniu pełnym głośnych dźwięków opisują uczucie paniki i przeładowania bodźcami.

W społeczeństwie funkcjonuje wiele często niesprawiedliwych osądów osób w spektrum autyzmu, co spowodowane jest poprzez rozprzestrzenianie mitów o tym zaburzeniu, np.:

  • osoby z autyzmem są odizolowane i nie lubią ludzi
  • osoby z autyzmem nie okazują uczuć
  • Osoby z autyzmem są smutne
  • autyzm jest winą rodziców
  • autyzm oznacza genialne umiejętności

Osoby w spektrum autyzmu mogą normalnie funkcjonować w społeczeństwie, mieć swoje rodziny, wykonywać pracę zawodową, rozwijać swoje talenty. Myślę, że nikomu nie trzeba przedstawiać tych postaci:

  • Lionel Messi (piłkarz)
  • Wolfgang Amadeusz Mozart (kompozytor)
  • Alfred Hitchcock (reżyser i producent filmowy)
  • Albert Einstein (noblista w dziedzinie fizyki)
  • Daryl Hannah (aktorka)
  • Anthony Hopkins (aktor)
  • Susan Boyle (piosenkarka)
  • Hans Christian Andersen (bajkopisarz)

 

III. Zespół Aspergera

Zespół Aspergera (ZA), Asperger’s Syndrome (AS),  jest specyficznym rodzajem Całościowego Zaburzenia Rozwojowego mieszczącego się w spektrum autystycznym (Autism Spectrum Disorder-ASD). Zespołem Aspergera określa się zaburzenie rozwoju umysłowego objawiające się trudnościami w kontaktach z otoczeniem. Osoby chore nie posiadają specyficznych (w przeciwieństwie do osób zdrowych) umiejętności, np. akceptowania zmian. Cechą szczególną Zespołu Aspergera, jest obsesyjne zainteresowanie i fascynacja określoną tematyką.

Zespół Aspergera sprawia, że u osób chorych rozwijają się inne, niespecyficzne, rozwinięte umiejętności np.:

  • ponadprzeciętna pamięć wzrokowa;
  • niezwykła pamięć długotrwała;
  • wysokorozwinięta pamięć robocza czyli zdolność utrzymywania informacji w stanie bezpośredniej dostępności podczas rozwiązywania problemu z jednoczesną skłonnością do szybkiego zapominania myśli; 
  • szczegółowa wiedza z danej dziedziny np. historii czy geografii.

IV. Zespół Aspergera a autyzm...

Z racji, iż Zespół Aspergera mieści się w spektrum autystycznym, zauważa się wiele cech wspólnych między tymi dwoma odrębnymi jednostkami chorobowymi.

W ogólnym zestawieniu pięciu wybranych cech zaburzeń, zauważa się różnice między autyzmem a zespołem Aspergera:

  • autyzm:
    • znaczne opóźnienie rozwoju poznawczego;
    • zainteresowanie przedmiotami lub częściami przedmiotów;
    • zaburzone funkcje językowe;
    • (pozorna) izolacja przed otoczeniem (nie w każdym przypadku);
    • prawidłowa sprawność motoryczna;
  • zespół Aspergera:
    • rozwój poznawczy w normie;
    • obsesyjne zainteresowanie daną dziedziną nauki;
    • funkcje językowe w normie;
    • chęć nawiązywania kontaktów z otoczeniem ale nieumiejętnie;
    • słaba koordynacja motoryczna.

 V. Jak pomóc osobie autystycznej?

  • Używaj prostych zwrotów
  • Mów bezpośrednio do osoby.
  • Nie stosuj ironii, sarkazmu.
  • Uprzedzaj o zmianach.
  • W kontakcie bądź cierpliwy.
  • Spróbuj zrozumieć.
  • Zachowaj poczucie humoru.
  • Pamiętaj -każdy jest inny!

 

W Internecie można znaleźć bardzo dużo interesujących materiałów szczegółowo omawiających zjawisko funkcjonowania ludzi w spektrum autyzmu. My skorzystaliśmy z :

https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/swiatowy-dzien-swiadomosci-autyzmu-2-kwietnia

https://polskiautyzm.pl/autyzm/

https://www.damian.pl/zdrowie-psychiczne/zespol-aspergera/